I Kina var luften ofta rent skadlig att andas

Vi överbelastar planeten

Naturen är lösningen. Mindre maskiner, mer träd.

Föreläsning på Chalmers – om konflikter och hållbarhet

Från chef till bonde

Från överbetald internationell forskningschef till jordnära ekologisk bonde. Vem gör väl ett sådant lappkast i karriären? Boken Krossa Livsmyterna beskriver min egen osannolika resa från teknikoptimist och lönnfet globetrotter till eko-aktivist med six-pack, och jag berättar hur mycket bättre livet blev!

Jag växte upp i en ingenjörsfamilj i industristaden Trollhättan på 1980-talet och trodde att allt bara blev bättre. Utvecklingen var en rakt stigande linje, från grottorna mot stjärnorna. Jag såg ju hur laxen kom tillbaks till Göta Älv och luften blev bättre för varje år. Den ena industrin efter den andra lade ned och flyttade bort. Alla i stan blev rikare och kunde åka på semester allt längre bort. Tillväxt och teknik var uppenbarligen lösningen på alla problem! Självklart pluggade jag senare Teknisk Fysik på Chalmers och jobbade flera år i industrin med robotar och racerbilar, med växellådor och kolgruvemaskiner. Jag blev till och med teknologie doktor och chef för en forskningsavdelning på ett prestigefullt industriforskningslabb.

Men… När vi flyttade till Shanghai hela familjen och bodde i Kina i tre år kunde jag inte längre låtsas som om allt var frid och fröjd. Verkligheten kom ikapp. Plötsligt såg jag att det var jag som var problemet, jag som flög kors och tvärs på ”viktiga möten” och som bidrog till att fabrikerna i Asien svällde över alla bräddar. Här stod de fabriker som lagts ner i Europa, fast tio gånger större. Här dog laxen i floderna, i drivor. Ju mer teknik, desto fortare gick förstörelsen. Nu kom jag på att jag levt i en livsmyt – en vanföreställning om hur världen fungerar. Jag hade gått på sagorna om evig tillväxt och oändligt överflöd.

Jag lade om till att bli ekologisk bonde och nötträdsodlare istället. Numera driver min fru och jag en liten plantskola i Laholm och stöttar bönder att odla näringsrik mat i linje med vad naturen tål. Själv odlar jag helst träd och min fru Marijke är bäst på den inre utvecklingen. Vi försöker att leva ett gott liv inom planetens gränser. Det är inte så lätt, men det går bättre för varje år som går. Ibland åker vi ut och ger kurser, föreläsningar och workshops om att släppa sargen och att hänge sig åt det härliga hållbara livet!

Några tidigare föreläsningar och uppdrag

Chalmers Entreprenörsskola – ”How the f*** do I know if my business is sustainable?”

Högskolan Väst ”Culture and Conflict Competence”

Stena Recycling International – Starta R&D-gruppen för Material och analys

Holma Folkhögskola, lärare i kursen ”Nötodling”

SKF R&D ”Samarbete, kultur och konflikter”

EetbaarSoest – drev ett nätverk för lokal mat i staden Soest, Nederländerna där vi tidigare bodde